pondělí 6. ledna 2014

Praclíky

Po všetkých tých vianočných koláčikoch a sladkostiach sa už žiadalo konečne niečo slané. Praclíky vyzerali ako dobrý nápad. Aj keď som si hneď nazačiatku po pár vyrobených praclíkoch povedala, že je to prvý a poslednýkrát, čo ich robím, keď som postupne prišla na techniku a hlavne keď som ich potom ochutnala, usúdila som, že to za tú námahu stálo. A ono to nakoniec ani nie je taká námaha, len potrebujeme recept na dobre spracovateľné cesto. Ten už teraz mám.

Potrebujeme:
  • 800g špaldovej múky hladkej
  • 50g masla
  • 250ml mlieka
  • 20g droždia
  • 1 vajce
  • 1 lyžičku cukru
  • 1 lyžičku soli
  • 2 žĺtky
  • 2 lyžice smotany na šľahanie
  • hrubú soľ/rascu/ľanové semienka/sezamové semienka/mak/... na posypanie

Z pár lyžíc vlažného mlieka, cukru a droždia si necháme vzísť kvások. Maslo necháme mierne zmäknúť v mise. Pridáme k nemu múku, vajce, soľ a zvyšok mlieka. Pridáme kvások a rukami vymiesime hladké a pružné cesto. Jemne ho pomúčime a odložíme v mise pod suchou utierkou asi hodinu nakysnúť na teplom mieste bez prievanu. 
Z vykysnutého cesta si odtŕhame kúsky, ktoré rukami šúľame na doske a tvarujeme z nich praclíky. Veľké, malé, hrubé, tenké, podľa nálady. Praclíky ukladáme na plech vyložený papierom na pečenie, každý z nich potrieme zmesou žĺtok a smotany na šľahanie a podľa chuti posypeme. Na plechu ich necháme ešte aspoň 15 minút nakysnúť (môžme zatiaľ plniť ďalší plech) a potom ich pečieme pri teplote 180°C cca 15 minút.

Priemerné výživové hodnoty na 100g:

bielkoviny
sacharidy
tuky
kJ
kcal
8,43
49,44
21,64
1846,41
440,8

Žádné komentáře :

Okomentovat